Leesblok Korte Verhalen: 5 inspirerende bijeenkomsten voor verhalenschrijvers

Voor het eerst in de geschiedenis van de Schrijversvakschool Amsterdam kunnen (oud)studenten en (oud)cursisten gratis een Leesblok Korte Verhalen volgen. (Lees- en kijkblokken in andere genres bestaan al een flink aantal jaar). In dit Leesblok Korte Verhalen gaat het weliswaar om lezen, maar we doen dat door de bril van een schrijver – om ons te laten inspireren, om de kunst af te kijken, om ons toe te eigenen. Het zijn dus nadrukkelijk geen literatuurwetenschappelijke hoorcolleges, maar inspirerende bijeenkomsten die een voedingsbodem zijn voor je ontwikkeling als verhalenschrijver.

Aan de hand van dit leesblok volgen hier op het blog in de loop van het schooljaar 2012–2013 besprekingen en schrijftips, zodat iedereen kan meegenieten, ongeacht of je naar de school afreist. In de kolom die je nu rechts ziet kun je bovenaan eenvoudig aangeven dat je voortaan meldingen van nieuwe posts per mail wilt ontvangen. Dat kan handiger zijn dan zelf hier steeds op de site kijken, omdat ik nogal onregelmatig blog.

In het leesblok ga je aan de slag met de volgende bundels, die je zowel in de Nederlandse vertaling als in de oorspronkelijke taal kunt lezen.

1. Amy Bloom, Waar de god van liefde is

Donderdagavond 15 november 2012 was de eerste bijeenkomst van het leesblok. Een volle zaal in Perdu.

Waarom? Omdat het schrijfplezier van deze bundel afspat, en ook omdat Amy Bloom technieken toepast die je niet heel vaak in korteverhalenbundels ziet. Maar belangrijker nog dan de technieken: Amy Bloom weet de lezer voluit te raken. Bovendien heeft ze in deze bundel twee verhalencycli opgenomen, waardoor de overstap van roman-lezen naar verhalenbundel-lezen wat makkelijker wordt. Maar de rechtgeaarde verhalenlezer hoeft zijn of haar neus niet voor deze bijna-romans op te halen: alle verhalen zijn zelfstandig te lezen. Inkijkexemplaar ‘Waar de god van liefde is’

De meeste aandacht gaven we aan het verhaal ‘Slaapwandelen’ (Oorspronkelijke titel: ‘Sleepwalking’).

Inmiddels kun je hier lezen over Amy Bloom

 

2. Lydia Davis, Bezoek aan haar man

Donderdagavond 20 december 2012 was de tweede bijeenkomst. Opnieuw een volle zaal in Perdu.

Waarom? Omdat Lydia Davis opnieuw naar Nederland kwam, voor onder meer het jaarlijkse Crossing Border en voor het programma Boeken van Wim Brands. Bij haar vorige bezoek aan ons land kreeg ze met haar rustige stem en haar bedachtzaam gekozen woorden een zaal vol schrijvers plat. De meeste verzuchtten na afloop: ‘Dat wil ik ook!’ Maar wat bedoelen we als we zeggen dat we willen schrijven zoals Lydia Davis schrijft? Deze leesblokavond wordt een echte writer’s-writer-avond buiten gebaande paden. Inkijkexemplaar ‘Bezoek aan haar man’

De meeste aandacht gaven we aan de eerste bundel van Lydia Davis: Uitsplitsen (oorspronkelijke titel: Break it down), die is opgenomen in Bezoek aan haar man (en in het Engelstalige The Collected Stories of Lydia Davis). We bespraken vooral de eerste twee verhalen uit deze bundel, en die lieten zien dat verhalen ook gaan óver het vormen van een verhaal.

Inmiddels kun je hier lezen over Lydia Davis

 

3. Raymond Carver, Beginners

Donderdag 24 januari 2013, 19.00-22.00. Locatie: De Roode Bioscoop.

Waarom? Klassieker en voorbeeldiger dan Carver kunnen we het nauwelijks krijgen. Iedere korteverhalenschrijver wordt door hem beïnvloed, zelfs als hij hem nog nooit heeft gelezen (want dan heeft hij vast wel een verhalenschrijver gelezen die door Carver beïnvloed is). Na deze bijeenkomst keren we huiswaarts met een hoofd vol eigentijdse klassieke verhalen en grote plannen voor ons eigen werk. Hoewel, grote plannen? Carver is een ware minimalist. Dus waarschijnlijker is het dat we vol kleine plannen de avond afsluiten. Inkijkexemplaar ‘Beginners’

De meeste aandacht gaven we aan de twee verhalen ‘Why don’t you dance’ en ‘Where is everyone?’ (in de bewerking van Gordon Lish is die laatste omgedoopt tot ‘Mr Coffee and Mr Fixit’). Van dat tweede verhaal hebben we beide versies (1. oorspronkelijk, 2. met ingrepen) naast elkaar gelegd.

Let op: Tijdens de bijeenkomst gingen we uit van de Nederlandse editie van Beginners (uitgegeven door De Bezige Bij). Deze editie bevat in een enkele band zowel de oorspronkelijke versie van Carver zelf (onder de subtitel Beginners) als de bewerking door zijn redacteur (in dezelfde band onder de subtitel Waarover we praten als we over de liefde praten). Interessant om de twee versies met elkaar te vergelijken. De Engelstalige editie van Beginners bevat slechts de helft van de Nederlandstalige doordat de bewerkte versie is weggelaten. Het eveneens Engelstalige Collected Stories bevat wel beide varianten, en ook nog veel andere verhalen van Carver. Je kunt dus ook deze Collected Stories als bron nemen.

4. Dan Rhodes, Antropologie & Claire Castillon, Insect

Donderdag 28 maart 2013, 19.00-22.00.  De locatie is Perdu, Kloveniersburgwal 86, Amsterdam.

Waarom? Omdat sommigen van ons na de bijeenkomst over Carver deemoedig zijn geworden. Vanavond inhaleren we een flinke portie onbezorgd schrijfplezier met twee verhalenbundels die laten zien dat Literatuur met een grote L ook Fun met een grote F kan zijn. Vanavond geen gepriegel op de vierkante millimeter, maar vertelplezier per strekkende meter. Hoewel, strekkende meter… het blijven natuurlijk wel korte verhalen. Dan Rhodes schreef een mooie, absurde bundel met 101 liefdesverhalen, waarbij ieder verhaal slechts een halve pagina beslaat. Inkijkexemplaar ‘Antropologie’ Claire Castillon koos niet voor liefdesverhalen, maar voor moeder-dochterverhalen, een hele bundel vol, lachwekkend én huiveringwekkend tegelijk. Inkijkexemplaar ‘Insect’

5. Alice Munro, ‘Axis’

Donderdag 23 mei 2013, 19.00-22.00.  De locatie is Perdu, Kloveniersburgwal 86, Amsterdam.

Waarom? Omdat soms een enkel verhaal volstaat. Bovendien is het ook wel eens fijn om ons drie uur lang over een verhaal te kunnen buigen zonder ons druk te hoeven maken om de rest van de bundel. Dit verhaal van Alice Munro is nog niet in boekvorm verschenen. Primeur! Nou ja, primeur… ‘Axis’ staat al sinds 2011 op de website van The New Yorker. Die website geeft tegen betaling toegang tot de geschreven versie en gratis toegang tot degesproken versie. Je kunt met de gesproken versie volstaan, al houd ik je niet tegen als je ook wilt genieten van het geschreven woord. Alice Munro’s verhalen laten zich lezen als mini-romans, en ‘Axis’ is daar geen uitzondering op. Het ziet er bedrieglijk eenvoudig uit, een tijdsprong hier, een tijdspong daar, maar het is zo gevaarlijk knap dat ik meestal tegen studenten zeg: ‘Don’t try this at home!’ Deze avond laat ik de teugels eenmalig vieren.

Let op: Je zoekt het verhaal Axis tevergeefs in de vele bundels die Alice Munro heeft gepubliceerd. Bespaar je de moeite van het doorspitten van al die inhoudsopgaven. Om het verhaal te lezen of te beluisteren, wend je je tot de website van The New Yorker. Over de podcasts van The New Yorker kun je in deze blogpost meer lezen.

Hoe je het Leesblok Korte Verhalen kunt volgen

A. Live bij de Schrijversvakschool Amsterdam

Dit inspirerende leesblok van vijf lessen is gratis, en is te volgen door (oud)studenten en (oud)cursisten van de Schrijversvakschool Amsterdam. Het leesblok kent een opbouw waarbij soms wordt teruggegrepen op wat eerder ter sprake kwam. Daarom is het handig als alle lessen volgt. Voor alle leesblokken ongeacht welk genre, dus ook voor het Leesblok Korte Verhalen, kun je je opgeven via de Schrijversvakschool Amsterdam.

B. Op dit blog

Als je geen student of cursist bent of bent geweest of gaat worden, dan kun je weliswaar niet deelnemen aan het leesblok zelf, maar wel op dit blog volgen wat er aan posts over de bundels zal verschijnen. Fijn als je meeleest hier, wees welkom! De posts kun je steeds na de les hier lezen.

4 gedachten over “Leesblok Korte Verhalen: 5 inspirerende bijeenkomsten voor verhalenschrijvers

  1. Nan Prust

    Hoi Ton. Fijn dat de locatie voor de volgende bijeenkomst over Carver duidelijk is. Zijn er nog specifieke verhalen in het boek Beginners of misschien specifieke vragen waar we ons op kunnen voorbereiden? Ik kijk uit naar de 24e. Groeten, Nan

    1. Ton Rozeman Bericht auteur

      Aan twee verhalen wil ik speciaal aandacht besteden: ‘Why don’t you dance’ en ‘Where is every one?’ (in de bewerking van Gordon LIsh omgedoopt tot ‘Mr Coffee and Mr Fixit’). Van dat tweede verhaal wil ik graag beide versies (1. oorspronkelijk, 2. met ingrepen) naast elkaar leggen. (Inmiddels heb ik deze info ook in de oorspronkelijke post hierboven opgenomen.)

  2. Nickie Theunissen

    Dag Ton, het is me nog niet duidelijk welk deel we uit Bezoek aan haar man van Lydia Davies in ieder geval gaan behandelen de volgende keer. Misschien kijk ik op de verkeerde plek? Groet, Nickie

    1. Ton Rozeman Bericht auteur

      Dag Nickie, Dank voor je reactie. Zojuist heb ik deze post geüpdatet. Hopelijk krijg je daarmee antwoord op je vraag? Zo niet, laat het me vooral weten. Groet! Ton

Reacties plaatsen niet mogelijk.